090601ponepic

Zašto ne koristite dečija sedišta u autu i zašto ste nenormalni?

Nisi Srbin ako nisi stavio malo dete u krilo dok voziš auto i pretvaraš se da tvoj sin junak vozi, iako još uvek ne ume ni nos da iščačka kako treba. A o auto sedištima ne treba uopšte trošiti reči. To je tako gay. Ko to još koristi? Čemu to? 

090601ponepic

Koliko sam se samo nagledao imbecila koji svoju malu decu voze na zadnjoj klupi bez dečijeg sedišta. Danas. U 21. veku. Kada je tehnologija dostupna. U moje vreme toga nije bilo. Sećam se kad su me roditelji vodili na more a ja malo dete, pa mi naprave krevet nazad, i uživancija. Ali, potpuno nebezbedno. Kada sam ja postao roditelj, prva stvar koju sam uradio, zapravo i pre nego što se moj sin junak rodio, jeste da sam otišao u prvu prodavnicu i kupio kolica i auto sedište. Što je sigurno sigurno je.

Ovo je jako važna tema, kojoj se očigledno ne posvećuje prevelika pažnja, te sam pozvao Vanju Babočajića, direktora Recaro Srbija koji je ispričao par stvari vezano za dečija sedišta za Carz. Pročitajte, a i pogledajte. Jer, važno je!

recaro-auto-sediste-young-sport-hero-black-2015-(9–36-kg)_t54ede6f16d5cc

“Bezbednost dece u automobilu za roditelje treba predstavljati prioritet, a time, koliko vode računa o svojim najmilijima, pokazuju koliko ih i vole. Priče koje kruže gradom su uglavnom kako izbeći plaćanje kazne, a tek na dalekom drugom mestu postavlja se pitanje oko bezbednosti deteta u sedištu. Kada kažemo na dalekom drugom, milslimo na to da samo pomeranjem za jedan stepenik na listi prioriteta prilikom odabira sedišta, može dovesti do katastrofalnih posledica. O bezbednosti dece u automobilu treba gledati kao na prioritetnu stvar za izbegavanje neželjenih posledica. Koliko god ovaj svet napredovao, vreme još niko nije uspeo da vrate, ne dozvolite sebi da živite sa tom krivicom jer ste bili ne upućeni, škrti ili puni sebe sa pričom da se Vam takva stvar ne može dogoditi i da imate super bezebedan automobil. Ne zaboravite da su zadnja sedišta daleko ne bezbednije od prednjih, a vi ih prevozite upravo na njima.

Kada beba dođe na svet, najsigurnije je u mačinim rukama i tu se svi moramo složiti, ali samo pod uslovom da se ne voze u automobilu . Tada majka treba racionalno razmišljati i staviti dete u sedište ECE Grupe 0/0+, po cenu i da plače, po cenu i da mora stati 5x od tačke A do tačke B i da napravi pauzu, dete mora u vožnji biti u sedištu. Zašto!?!? Prosto… ne postoje te ruke koje mogu zadržati silu kojom dete kreće iz ruku prilikom udara pri brzini od „samo“ 50km/h, tada se težina deteta uvećava i do 30x što grubo računajući ispada: Ako je dete teško 6kg pomnožićemo ga sa 30 i dobiti 180kg. Da li vi možete  podići 180kg? Da nepričamo da to sve ruke moraju zadržati. Sve ovo i da možete, to je pod uslovom da ste Vi vezani, a da Vam je dete u rukama. Gora stvar je što se na zadnjoj klupi – sedištu vezuje tek 4% suvozača u Srbiji, a u 99,9% slučajeva majke koje drže svoje dete u rukama zadnjem sedištu nisu vezane, a koje tragedije mogu da se dožive, opisuju slike :

Screen Shot 2015-07-25 at 14.32.36

Još jedan primer koji klasično opisuje koliko su sedišta bitna, a i koliko je bitno da se vezujete na zadnjem sedištu možete pogledati sledeći video prikaz, na kom je tata samo malo agresivnije kočio:

Šta bi se desilo da je majka držala dete u rukama? Šta bi bilo da su udarili, da nije bilo kočenja? Čovek se naježi samo na pomisao.

Odabir sedišta treba biti vođen ECER 44/04  standarom koji treba ispunjavati svako sedište koje se nudi na tržištu. ECER 44/04 standard je potvrda da će Vaše dete biti sigurno u sedištu. Pored ECE standarda, postoje i ostali parametri koji bi trebali uticati na odabri dečijeg sedišta za Vašeg mališana. Npr. :

  1. Koliko je sedište stvarno bezbedno? Posetom Web stranice ADAC možete se dodatno informisati o svim sedištima koja su prošla dodatna testiranja od strane ADAC Nemačka.
  2. Kojoj grupi sedišta pripada Vaš mališan? Neki roditelji da bi „uštedeli“ uzimaju sedišta grupe kojoj dete ne pripada i time ugrožavaju bezbednost mališana .
  3. Kada je sedište proizvedeno? Jedan od bitnjih detalja jer svako sedište ima svoj rok trajanja posle kog materijali više ne ispunjavaju kriterijume standarda.
  4. Da li je sedište ergonomski  izrađeno i od kojih materijala? Jako bitan detalj na koji roditelji ne obraćaju toliko pažnje. Razvoj karlice, kičmenog stuba, vrata, mnogo zavisi od udobnosti i ergonomije sedišta koju možete dobiti tek u sedištima višeg cenovnog ranga. Još jedna od bitnijih stvari koja se može pronaći npr. kod RECARO dečijih sedišta su „Smart“ materijali koji propuštaju i odvode viška toplote i viška vlage od tela deteta, osiguravaju cirkulaciju vazduha čime se samanjuje mogućnost pojave osipa nastalog znojenjem.
  5. Da li sedište sa  Isofxom sigurnija ili učvršćivanje pojasom? Ovo je još jedna zabluda o sigurnosti i lakoći montaže u korist Isofix sistema. Kod premium brenda poput RECARO montaža sedišta sa Isofixom i bez Isofixa je svedena na skoro istu vremensku dužinu montiranja, a sigurnos, bezbednost gotov ista (govorimo o sedištima grupe I,II,III koja su okrenuta u pravcu kretanja)
  6. Da li Vaše dete prihvata sedište? Još jedan jako bitan faktor. Razlog što stavljamo u niz jeste to da se roditelji često odlučuju na kupovinu sedišta bez predhodne probe (montaže u automobilu, postavljanja deteta u sedište, probne vožnje…) što posle rezultira nezadovoljstvom deteta i tu posledicu rešavaju na način da dete ne stavljaju u sedište.

Ovo su neki od bitnih stvari koje treba uzeti u obzir. Iako sadašnji zastareli zakon kaže „Da se dete do 3 godine starosti prevozi u bezbednosnom sedištu, odnosno korpi, osim u vozilima za javni prevoz putnika. Izuzetno, dete do 3 godine starosti može se prevoziti na prednjem sedištu ukoliko se prevozi u bezbednosnom sedištu, korpi, koja je okrenuta suprotno pravcu kretanja vozila, kada vozilo nema ili je isključen bezbednosni vazdušni jastuk.

Bezbednosna sedišta za decu koja se postavljaju u vozila moraju biti homologovana u skladu s jednoobraznim tehničkim uslovima i moraju da budu postavljena na način kako to preporučuju proizvođač dečjeg sedišta i proizvođač vozila. Homologaciona oznaka za dečja sedišta je ECER 44/04”.

Zdrav razum svakog roditelja treba biti takav da bezbedno vozi svoje dete u automobilu, a to će učiniti tako što će ga prevoziti u odgovarajućem sigurnosnom sedištu. Nažalost u Srbiji u poslednjih deset godina ima više stradale dece kao putnik, a ne kao pešak. U današnje vreme, koji god zakon da se promeni koji bi unapredio bezbednost učesnika u saobraćaju, mnogi tumače kao još jedan namet i trošak više, a recimo zakon o prevozu dece, kao još jedan način da se uzmu „pare“. Koristeći za odbranu svog mišljenja: „Nekada sedišta i nisu koristila“.

Treba postaviti pitanje… Da li Vi kao roditelj, volite svoje dete i želite da mu se nikada ništa ne desi?!? Verujte, sigurnosno sedište nije luksuz, samo potreba da zaštite svoje mališane.”

Zato pamet u glavu. Neka vam deca budu sigurna.

  • kapri81

    Dobar podsetnik da ne budemo lenji. Ako mislimo “pa nisam imao do sada udes, neću ni sa detetom” klip nam dobro pokazuje da je dovoljno da samo malo jače prikočiš.
    Inače, mi smo male muke oko ubacivanja u sedište, dok nismo shvatili da može sedište da se nagne / stavil pod uglom.
    U ovom klipu su to lepo naveli:
    https://www.youtube.com/watch?v=flnUEslGMGI

    Od tada je mnogo mirnija i zadovoljnija u vožnji.