Tesla CarZ

Tesla Model S – kola budućnosti

CarZ.rs je dobio priliku da testira Teslu Model S.
Ponuda je bila na sat vremena, koliko god da je kratko, nismo mogli da odbijemo.

Teslu je osnovao Elon Musk, preduzetnik koga mnogo cenim. Zato što se usuđuje.
Elon je osnovao PayPal, promenio svet finansija i zaradio preko 160 miliona USD.
Umesto da se odmori, njegovo razmišljanje je bilo:
“Kako ponovo da promenim svet?”
Odgovor: Tesla Motors
(između ostalog, pošto je osnovao i SpaceX – kompanija koja šalje rakete u svemir).

Cilj Tesla Motors-a je da pokaže da su električna kola pouzdana, brza, zabavna,
pametno rešenje i da imaju dobru autonomiju.
To sve se odlično oslikava u najnovijem modelu Model S.

Cena je između 70.000 i 120.000 EUR, što je opravdana cena za kola koja imaju 600 NM i ubrzavaju za 4,4 sekunde do stotke (Porsche 911 je sporiji).

Tesla - CarZDva straha kod elektromobila:
Baterije su najveći problem kod električnih automobila, pošto su skupa i ne daju dugu autonomiju.
Tesla Model S u najjačoj verziji ima bateriju tešku 600 kg koja košta 30.000 EUR.
Rezultat: autonomija od 500 km.

To je dovoljno da izbaci strah broj jedan: “Da li mogu sa kolima da putujem na duže staze?”

Drugi strah: “Da li mogu brzo da ih napunim?”
To su rešili na više načina: ako imaš kuću, možeš njihov uređaj za brzo punjenje da ugradiš,
koji kola za nekih 6 sati napuni (taman tokom noći).
Dodatno nude Supercharger stanice po Evropi
(još šire mrežu, trenutno je samo deo Evrope obuhvaćen)
sa kojima na autoputevima možeš besplatno da puniš Teslu – i to 80% baterije u roku od 20 minuta!

Treća opcija je zamena baterije.
Razvijaju sistem koji će omogućiti da na stanici zameniš bateriju u roku od 90 sekundi.
Klip kako to izgleda:

Svesni da je baterija bitan deo električnog automobila, Tesla je počeo sa gradnjom fabrike gde će ceo proces proizvodnje baterije (od sirovine do finalne ugradnje) imati pod jednim krovom.
Tako očekuju značajno smanjenje troškova proizvodnje,
a s obzirom da je baterija najskuplji deo u Tesli, to će omogućiti niže cene automobila.

Kako se vozi?
Najnormalnije.
Osim što ubrzava ludo, odmah ima ceo obrtni momenat na raspolaganju,
nema menjač, nema buke i ne zagađuje okolinu.
Vrlo je prijatan za vožnju i nemaš ni u trenutku osećaj da ti nešto nedostaje,
da ovo nije zaokruženo rešenje.
Treba se navići jedino na sistem kočenja, koristi sistem koji kroz kočenje puni baterije (time produžavaju autonomiju za nekih 50 km).
Taj sistem toliko jako koči, da retko kada koristiš kočnicu.

Tesla snaga

Unutrašnjost dominira veliki touchscreen-om (17″) preko kojeg sve kontrolišeš:
šiber, grejanje sedišta, muziku, navigaciju, kameru, svetlo…
Prija pošto čini prostor čistim i preglednim (moraš da se namučiš da nađeš dugmiće).

Prostora ima čak za sedmoro (5 + 2 dece u gepeku na posebnim sedištima koje izlaze iz poda),
a prtljag možeš da staviš u zadnji i u prednji gepek.
Još jedna prednost kada nemaš veliki glomazni motor
(elektromotor je toliko mali da su ga stavili kod desnog zadnjeg točka, oko osovine).

Pouzdanost
Nezvanične procene idu do toga da se motor ne treba prvih 800.000 km održavati.

Bezbednost
Na testu je dobio najveću ocenu za bezbednost, između ostalog zato što i nema glomazan motor koji tokom udesa može da bude uzrok povreda.

Zaključak
Mi smo Teslu stavili na novčanicu.
Nazvali ulice i aerodrom po njemu i otvorili muzej kako ga ne bi zaboravili.
To je fino i lepo.

Elon Musk je napravio fantastična kola koja će pomeriti granice i ubrzati prelazak na električna kola.
Time pokazuje šta naizmenična struja može da pokrene i šta znači biti korak ispred.
Pragmatično ili kao što je sam Nikola Tesla rekao:
“It seems that I have always been ahead of my time.”
Tesla Motors taj citat oživljava.

Hvala im na tome.

Autor: Vladimir Nikolić (kapri81)
CarZ ekipa