carz_test_toyota_prius_1

CarZ Test – Toyota Prius Hybrid

Vozila na struju su budućnost. Majka zemlja se najviše raduje tome. Ali, dok se ne reši problem baterija, cene i njihove efikasnosti i veličine, Hibridi će biti najbolje i najprihvatljivije rešenje. Sada možete kupiti Tesla S model koji ide potpuno na struju, i prelazi preko 400 km rastojanja sa jednim punjenjem, ali njegova cena je ogromna. A i nema dovoljno električnih stanica za punjenje električnih vozila. A i retko ko može sebi da priušti takav automobil. Sa druge strane, hibridi poput Toyota Prius, kakvu smo mi testirali, mogu.

U startu želimo da se zahvalimo Toyoti Srbija što su skupili hrabrost (prvi) i dali nam model Prius Hybrid na test. Nismo je štedeli, i iz nje smo izvukli maksimum (ponovo se zahvaljujemo na poverenju).

carz_test_toyota_prius_1

Prepuna je novih tehnologija koje ćemo detaljnije opisati. Ali, pre detaljnog testa pogledajte CarZ Test video prilog:

Upoznavanje

carz_test_toyota_prius_4

Na prvi pogled je lepog izgleda. Možda ne toliko lep, i možda ne previše mačo, ali svakako lepši nego svoji prethodnici, koji su po meni bili ružni. Sredili su mu aerodinamiku i liniju, prednju masku i dosta je zgodniji. Zadnji farovi me malo podsećaju na Chevrolet fazon (kod američkih futurističkih verzija koje možete videti po filmovima). Prednji farovi znatno poboljšani i lepši. Kada ga gledate sa strane, ima sportski duh. Uglađenih je i finih linija. Odiše luksuzom, barem naša Executive verzija koja košta oko 30.000,00 eur.

carz_test_toyota_prius_3

Ispod haube ima dva motora. Naravno, jedan regularan koji pije benzin, iz činije veličine 1.8 kubika, a drugi – elektromotor. Po specifikaciji ima “samo” 90 konja. Ali s obzirom da u vožnji koristi oba motora, konjaža dolazi do 130 konja. Što je prelepo. Da odmah objasnim princip rada ovog hibrida: Imate dva motora. U laganoj vožnji, ne preko 50 km/h i sa polu punom baterijom, auto koristi isključivo elektromotor. Kada kočite baterija se puni. Onog trenutka kada stisnete gas pali se i benzinski motor koji pridodaje snagu ali takođe puni bateriju povratnim mehanizmom.

carz_test_toyota_prius_2

Po našem testiranju uspeli smo da pređemo nekih 2,5 km, u gradu, isključivo na struju, bez zagađivanja okoline. Ukupno smo prešli 150 km i prosečna potroščna je bila oko 6 litara. Ali, kao što sam već napomenuo nismo ga štedeli, ni malo. Gotovo stalno je pačucica gasa bila do maksimuma a varijabilno-konvertabilni menjač je urlajući prenosio snagu na točkove. I, opet, trošio je tako malo. Što je sjajno. Zaista smo oduševljeni performansama i potrošnjom.

Enterijer

Iznutra izgleda svemirski. U prošlom testu ste videli (mada i sami znate) kakva je nemačka škola. Sve je svedeno, mirno, bez preteranih detalja. Sa druge strane, japanska škola je potpuno drugačija. Sve je svemirsko, sa puno “ludorija” i tehnologija. Ono što vam prvo zapadne za oko jeste ključ. Koji je bezkontaktni. Kada priđete automobilu auto se sam otključava. A pali se na dugme. I nikada ne znate da li je auto upaljen. Zato što kada ima baterije (kada nije ispražnjena) onda je auto upaljen, radi na električnom motoru, a vi “pojma nemate” da li je upaljen ili ne.

carz_test_toyota_prius_6

Kako odmičemo dalje, na konzolnu tablu, vidimo da je svemirska. Imamo HUD displej, odnosno ispis podataka na vetrobranskom staklu, kako ne biste skretali pogled sa vožnje. Možete, jednim dugmetom, videti trenutnu brzinu, upotrebu kog motora ili potrošnju, direktno na šoferci.

carz_test_toyota_prius_7

Sam izgled unutrašnjosti je na visokom nivou. Kao što sam već rekao, elegantno i svemirski. Možda kvalitet plastike nije na zadovoljavajućem nivou, ali je ipak jako lepo. Moderno. Tehnološki napredno. Konzolna tabla je pak svedena, bez pretarano mnogo dugmića. Čini mi se da se nisu dovoljno potrudili oko volana, koji je mogao biti lepši, ali ostatak unutrašnjosti je odličan. Kožna sedišta, ogroman naslon za ruke, mali predivan automatski menjač, veliki multi touch ekran i jako, jako udobna sedišta. Naročito kada su upaljeni grejači sedišta.

carz_test_toyota_prius_8

Kad smo već kod dugmića za grejače sedišta, oni su strašno nepristupačni. Nalaze se ispod centrane konzole i ako vozite malo brže, biće problem da ih dohvatite, naročito zato što se ne vide lepo od vaših nogu. Po mom mišljenju, oni ne treba da se nalaze tu, već su trebali blizu ručice menjača, ili da vozač i suvozač imaju svoje, na svojim stranama vrata. Pored ovih dugmiće se nalazi 12V džek, a u samom naslonu za ruku se nalazi usb, aux i još jedan 12V džek. Sva sedišta su presvučena finom kožom,  a sedišta su ergonomska i jako udobna. Kičma ne boli, naročito nas velike i gabaritne ljude sa dupetima veličine aljaske.

carz_test_toyota_prius_9

Klima je standardno dvozonska i digitalna sa napomenom da zadnja klupa ima ventilaciju u samim sedištima a ne iza centralne konzole. To je problem. Jer ljudima bije hladno ili toplo direktno u bubgrege. I prosto ne može lepo da zagreje ili ohladi, naročito ako ste većih dimenzija pa zaklonite te otvorene. Nekada ne treba eksperimentisati i izmišljati toplu vodu. Ovo će Toyota morati da promeni jer ne dolikuje luksuznom i premium segmentu automobila.

carz_test_toyota_prius_10

Pored centralnog multi touch displeja koji služi i kao kamera za rikverc, ima i digitalnu tablu iznad volana gde su prikazane sve standardne informacije. Kada preko volana pređete rukom preko određenih tastera on preko 3D displeja prikaže na kojem ste dugmetu. A tek kada ga pritisnete on menja informacije. Zaista odličan i sjajan ekran kojim sam oduševljen.

carz_test_toyota_prius_11

Što se tiče kamere, ona je ubačena jer je preglednost katastrofalna. Ne možete normalno ići u rikverc. Nikada nisam vozio auto sa tako lošom preglednošću. Zato je kamera tu da pomogne. Ali ne preterano. Kamera prosto nije previše objektivna. Iako iza vas ima još 20 cm, vi imate osećaj kao da imate još 3 metra. Jako lako može da prevari. Ali, opet, napominjem, ne može da odmogne, zato može samo da koristi.

carz_test_toyota_prius_12

Ovaj Prius, u najskupljem paketu opreme je opremljen i JBL zvukom, koji je odličan. Naravno, ima i bluetooth sistem, koji je jako loš. Povezivanje telefona često neće lepo da radi, a kada ga povežete i pozovete nekoga zvuk je katastrofa. Kao da sagovornik priča iz bunara. Naravno, navigacija se doplaćuje dodatno, pa je u ovom autu nema. Iako je već sve spremno za samu navigaciju, postoji čak i dugme “maps”, nje nema. Što mislim da nije baš korektno, naročito za 30.000,00 eur koliko košta auto.

carz_test_toyota_prius_15

A šta je sa gepekom? Pa on je zaista odličan. Prostran, veliki, a u kojem se nalaze i baterije. S obzirom da ima peta vrata, lako je pristupačan. Uspeli su da me (zverka) ubace u celog u gepek :)

1505431_282587598562137_1736099213_n

Takođe, ono što ne priliči ovako velikom i luksuznom automobilu jeste mali broj pregrada za flašice, hranu i slične stvari tokom dužih putovanja. Da ne zvučim kao Alvirović, ali zaista je važno da putnici mogu da pored sebe ostave razne stvari i potrebštine. 

carz_test_toyota_prius_17

Kakav je za vožnju?

Predivan. Neponovljiv osećaj. Retko ko ima priliku da vozi električni auto ili hibrid. Taj osećaj se zaista teško može opisati. Jer, vi pola vremena tokom vožnje vozite na električnu struju ne koristeći benzinski motor. Time štitite okolinu i planetu zemlju. Iz auspuha izlaze ljubičice, a iz motora se čuje cvrkut ptica. A pritom se ništa ne čuje. Sablasno je tiho. I u kolima i van njih. Dok prolazite ljudi čudno gledaju jer ništa ne čuju. Možete ići 60 km/h direktno u nekog čoveka i neće vas čuti dok ga gazite.

Velike svetske filmske zvezde (Leonardo Di Kaprio, Tom Kruz…) voze Priusa. Jedini problem sa hibridima je u tome što uopšte postoji benzinski motor. Ali mora tako. Jer je baterija jako mala i “slabašna”. Dok kočite, baterija se puni. Dok koristite benzinski motor, baterija se puni. Tokom testa smo uspeli da pređemo 2,5 km isključivo na električnom motoru bez paljenja benzinskog motora dok se baterija nije istrošila. Čim se istroši, momentalno se pali benzinski motor i preuzima stvar. Tada onaj osećaj o kojem sam pričao nestaje. Bez obzira na sve, ušteda u gorivu i planete zemlje je evidentan. Tokom testa smo prešli oko 260 km, i ni malo ga nismo štedeli, kao što sam već rekao. “Garili” smo ga pošteno i trošio je u proseku 5,8 litara na 100 km. Što je sjajno. Da smo vozili umerenije, potrošnja bi bila ispod 4. Time duplo više štedimo okolinu, benzin, zdravlje i ljude u odnosu na druge normalne automobile slične konjaže. I to je taj osećaj koji je neprocenjiv.

carz_test_toyota_prius_14

Prius ima tri moda za vožnju. EV, ECO mod i POWER. Kao što sam već rekao u EV modu isključivo se radi na električnom motoru. Odvraća vas od davanja jačeg gasa kroz slab odziv papučice. Tek kada zaista stignese jako papučicu gasa i pređete preko 30-40 km/h prelazi iz EV u ECO mod. ECO mod je kombinovana vožnja gde se automatski pale oba motora po potrebi, ali vas sistem takođe “demotiviše” da koristite svu snagu auta, pa je odziv na papučici gasa slab. Ali dosta jači nego na EV modu. A kada pređete na Power mod, to je već neka sasvim druga priča. Auto konstantno koristi oba motora iz kojih izvlači 130 konja. Ide ludački. I jako se lepo ponaša u krivini jer ima tvrđe, sportsko ogibljenje. Dakle, moguće je: hibrid može da se ponaša i kao sportski auto.

carz_test_toyota_prius_13

Menjač mu je kontinualno varijabilni automatik, što znači da nema brzine. Laički rečeno, to znači da kako dajete gas tako se dva “kruga” šire, ili skupljaju (kada smanjujete brzinu) i tako stalno (kontinualno) prilagođavajući racio ta dva kruga, i kajša na njima. Zbog toga, zvuk je jako čudan. U prvim trenucima zvuči neverovatno dobro. Moćno. Sportski. Zverski. Već posle 70-80 km/h počinje da zvuči čudno. Kao da se muči. Ne zato što ne radi kako treba, već je prosto takav princip rada CVT menjača. Koga više interesuje princip rada može pročitati ovde.

carz_test_toyota_prius_16jpg

Finalna ocena

Prius je neverovatan auto. Moderan, svemirski, sa druge planete, koji vam pruža neprocenjiv i nezaboravan osećaj tokom vožnje. Čas ćete se voziti kao direktor, čas kao geek ekolog, a čas kao reli vozač. Ali, previše je skup. Jer plaćate tehnologiju. Koja spašava planetu. Koja vredi toliko. Ali, za te novce možete kupiti BMW 320d sa odličnom (da ne kažem full) opremom, i malom potrošnjom na 100 kilometara. Takođe, možete kupiti Mercedes C klasu isto u odličnoj opremi, sa dizel motorom, automatskim menjačem, koji isto troši jako malo. Prius svakako nije namenjen srpskom tržištu. Ili sličnim tržištima. On je namenjen onim gde ljudi imaju više automobila i gde mogu da pokažu svoju životnu orijentaciju. Filozofiju. Stav. Ovaj auto je namenjen onim ljudima koji hoće da ostave utisak i menjaju svest ljudi i okoline. Jer nesumljivo je da sve više uništavamo planetu zemlju, a električna vozila i hibridi su ključna karika za bolju budućnost.